Week 2 - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Izabella Yavar Alvarez - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Izabella Yavar Alvarez - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Izabella

13 Mei 2015 | Chili, Santiago de Chile

Woensdag 6 mei
We zijn naar de NL ambassade hier in Chile geweest. Zij kunnen ons betreft de aanvraag van Lelia niet helpen.
Wel kregen we de mededeling dat we mogelijk problemen kunnen krijgen met het aanvragen van een nieuw NL paspoort wanneer deze vernieuwd moet worden.
Dit omdat we een andere nationaliteit hebben gekregen na onze 18e leeftijd.
Gelukkig was die vrouw erg behulpzaam en vroeg ons haar een mail te sturen met hoe het proces is verlopen, mogelijk kan ze ons dan helpen omdat we niet 'actief' betrokken zijn geweest bij de aanvraag maar dat er eigenlijk gewoon is gezegd; je bent Chileense, dus dat gaan we regelen.
Leuk is dat, iedere keer als we bij een officiële instantie vandaan komen hebben we alleen nog maar meer vragen!

Vanochtend is ook onze nicht uit het zuiden aangekomen met haar 2 kinderen. Zij gaat voor een soort van lezing een paar dagen naar Buenos Aires en daarom blijft de tweeling in Santiago. Hun vader komt dan ook bij mijn tante in huis.
Daarom komt Lelia komende dagen bij mij logeren, anders is het daar wel erg druk.

In de avond zijn we met ons neefje Ramon uit eten geweest en daarna nog een paar borreltjes bij hem thuis gedaan.
Hij heeft een onwijs leuk appartementje in een goede buurt voor een redelijke prijs. Voor Chile is het wel duur, maar ik vond het erg meevallen toen ik het hoorde.
Dit ook omdat ik de dag ervoor van mijn oom en tante had gehoord wat zij betalen...

Dus.... Dat is een optie.
Van hem ook veel bruikbare tips gehad over bijvoorbeeld openbaar vervoer of het gebruik van taxi's.. Je hebt hier een app waar je met je creditcard een taxi kan bestellen, je hebt dan dus nooit cash geld nodig wat erg handig kan zijn na bijvoorbeeld een avondje stappen ;)

Donderdag 7 mei
Ik heb geprobeerd een chileense bankrekening te openen bij Banco de Chile, zij hebben namelijk ook verzekeringen voor je gezondheid. Dus dat je bij noodgevallen in ieder geval gedekt bent.
Helaas is het bij deze bank niet mogelijk een account te openen als je geen werk hebt hier, je moet minimaal 6 maanden een contract hebben.
Dus... Geen bank en dus ook geen verzekering.
Bij de verzekeringen hier vragen ze ook overal een werkcontract, dus wat dat betreft zit ik even klem. Voorzichtig doen op straat dan maar :P

Tijdens het avond eten dit besproken met mijn oom en tante.
Zij adviseerden mij om naar de Banco Estado te gaan, hier kan je een rekening openen op je RUT (ons bsn nummer)

Vrijdag 8 mei
Vandaag naar de Banco Estado geweest, ik ben nu trotse bezitter van mijn eerste chileense bankrekening haha...
Ik heb nu een CuentaRut, waarbij je persoonlijke nummer ook gelijk je bankrekeningnummer is.
Ze gooien hier trouwens sowieso te pas en te onpas met hun RUT, dat is hier kennelijk heel normaal. Je spaart er punten mee in de supermarkt en je registreert het bij de portier als je ergens op visite gaat..
Ohja en by the way, ik heet nu dus ineens Catharina Yavar Broos.... Weer wat anders hahahah, ik ken inmiddels 3 identiteiten ;)

In de middag lekker even wezen sporten in de sportzaal aan huis, wat is dat toch lekker makkelijk. Je gaat toch ff wat sneller heen..

Eigenlijk zouden we vandaag verder weinig doen omdat we morgen om 8u op moeten staan om naar mijn oma in Santa Cruz te gaan.
Toen kregen we een uitnodiging om te gaan stappen en zijn we toch maar gegaan, en dat heb ik geweten...
Compleet de tijd vergeten wat er in resulteerde dat we om 5.45u pas thuis kwamen..
Een korte tijd dus over om te slapen, man man wat werd ik beroerd wakker!
Toen hup in de auto en een 2.5u durende rit maken, joepiee wat een pret...

Toch afgelopen nacht heel veel mensen ontmoet die ons willen helpen, nouja dat moet je uiteindelijk ook nog maar afwachten.. Tot nu toe positief in ieder geval hahah

Zaterdag 9 mei
Vanmorgen dus na 2 uur slapen opstaan en in de auto
Eigenlijk hebben we vanavond nog een verjaardag maar ik denk niet dat ik dat ga redden haha
Uiteindelijk ben ik na de lunch bij mijn oma nog een paar uur naar bed gegaan, hier knapte ik weer wat van op.
Heel fijn om haar eindelijk weer eens te zien, ze zag er goed uit dus dat deed mijd an weer goed
In de avond toch weer in slaap gevallen waardoor ik het feestje gemist heb... Helaas, maar waarschijnlijk was ik toch niet heel gezellig geweest haha ;)

Zondag niet veel gedaan, weer terug naar Santiago en vroeg te bed
Wel heel fijn om te ontdekken dat ik HBO heb en dus lekker mee kan genieten van de nieuwe afleveringen van Game of Thrones,
Aangezien ik geen wifi heb hier komt dit dus goed uit, wat downloaden gaat niet
Voorlopig ook geen skype dus! Sorry :)

De herfst heeft duidelijk zijn intrede gedaan, blaadjes vallen uit en de bomen en struiken kleuren langzaam aan in prachtige herfstkleuren, rood en geel
Net zoals je altijd op de plaatjes ziet
Qua temperatuur is er gelukkig nog weinig van te merken haha, dagelijks nog boven de 20 graden in de middag
In de avonduren begin je het wel te merken, het is dan wat frisser en ik heb het idee dat dit steeds wat meer toeneemt
Sinds ik hier ben heb ik 2x een bewolkte dag gehad, verder echt strakblauwe lucht

Mijn badkamer kan ik nog steeds niet gebruiken, althans de douche.. Dit was in eerste instantie steeds morgen dat het zou worden opgeruimd.. Je kent dat wel.... Mañana, mañana.... Ik heb het alweer opgegeven hahah, maar het geeft niet hoor
Zit nog steeds prima hier

Gisteren (10 mei) heb ik gehoord dat ze hier in een hele goede kliniek, engelstalige verpleegkundigen zoeken. Spaans is dan niet echt een vereiste...
Daarom ga ik morgen mn laatste handtekening ophalen om mn diploma te legaliseren en ga ik daarna samen met mn tante naar de kliniek om te informeren en mn cv af te geven...
Wie weet........

Maandag 11 mei
Vandaag is een neef uit het zuiden aangekomen, hij is politie agent en moet hier morgen naar een soort tribunaal om te getuigen ofzo...
Hij heeft ons meegenomen naar het centrum... 'Downtown'
Volgens veel mensen zou dit vreselijk gevaarlijk zijn, konden we absoluut onze tas niet mee en geen sieraden om
En dan ook nog je mond houden, anders denken ze nog dat je toerist bent ;)
Nu van verschillende mensen begrepen dat dit vreselijk overdreven is...
Het barst er van de politie, en er zit zelfs de top van de top van de chileense politie
Natuurlijk zijn er gedeeltes waar je meer op moet letten of niet met je telefoon moet lopen te zwaaien want dan is ie weg
En ook zijn er gedeeltes waar je echt niet naar toe moet gaan, maar volgens mij heb je daar dan ook echt niets te doen

We zijn nu naar het paleis geweest en naar een prachtige kathedraal
Heel mooi om te zien al die gebouwen
Binnenkort moeten we nog eens terug om de wisseling van de wacht te zien, dat schijnt heel mooi te zijn
Dus dat nog op de to-do-list

Dinsdag 12 mei
Vanmorgen naar het centrum gegaan om mijn diploma te legaliseren en om toch bij de andere instantie te kijken hoe het met het proces rondom Lelia staat
Ik was na een korte wachtrij binnen 2 minuten klaar, daarna samen naar de registro civil central gegaan voor Lel.
Hier aangekomen werden we door heel aardige mensen geholpen, alleen konden zij ons niet helpen zonder een bepaald nummer te hebben... Raad eens waar we die konden halen...... Juist, waar we net vandaan kwamen. Dus weer terug gelopen, maar toen stonden we natuurlijk op de verkeerde afdeling. Dus weer naar buiten en een stukje doorlopen naar een andere afdeling, hier netjes staan wachten tot iemand uit z'n hok zou komen, je kon er geen nummertje trekken zoals je normaal doet.
Ik denk dat we zo ongeveer 15min zijn blijven staan waarbij iedereen langs ons liep, en uiteindelijk een moeder voor ons gingen door simpelweg op een belletje te drukken.
Dus... Natuurlijk ook op de bel en gelukkig weer vriendelijk geholpen.
Een beetje stuntelig spaans nog maar hé, ze snappen ons tenminste.
Dus uiteindelijk met het nummer weer terug naar de registro civil central, nu konden ze ons wel helpen en...... Het is gelukt!
Over 7 dagen liggen haar papieren klaar en kan ze als het goed is aan het werk.
We zijn natuurlijk wel een beetje trots dat we dat maar even met z'n tweeën gedaan hebben.

Daarna lekker nog even gewinkeld in de grote mall..
Vanavond hardlopen en dan denk ik dat ik morgen maar eens een dagje helemaal niets ga doen.....

Nou dat was het dan maar weer ;)




  • 13 Mei 2015 - 04:55

    Sammy Smit:

    Hee Izabella!

    Wat leuk om weer een verslag te lezen!
    Mis je wel hoor, nu in m'n nachtdienst. Maar gelukkig ben ik met Esther!

    Geniet ervan!

    x Sammy

  • 14 Mei 2015 - 09:40

    Elly:

    Hey Izabella,
    Erg leuk om je ervaringen te lezen. Veel plezier.
    Groetjes, Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2015

Week 4

20 Mei 2015

3e week

13 Mei 2015

Week 2

05 Mei 2015

1e week in Santiago
Izabella

Actief sinds 21 Mei 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 1987

Voorgaande reizen:

21 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: